Gestiune agricolă
Soluțiile oferite de Nexus ERP pentru gestiunea agricolă sunt următoarele:
- evidența parcelelor pe categorii de folosință (arabil, livezi, pășuni, păduri etc.) și locațiile în care se află;
- tipuri de plată: în bani sau în natură;
- evidențele contractelor de arendă;
- terenurile arendate;
- tipuri de plată arendă;
- modalitățile de plată: prin casă, bancă, plată în natură
Definiri generale
Pentru accesarea gestiunii agricole trebuie să intrăm în modulul servicii, care conține două submodule:
- nomenclator teritorial - modulul care se constituie în "Locul unde definim tarlalele/parcelele și proprietarii de tarlale"
- contracte de arendă - modulul unde înregistrăm contractele ce preiau date din nomenclatoarele definite.
Deschiderea modulului ne solicită poziționarea pe anul agricol corespunzător:
În meniul din dreapta, alegem tab-ul de Opțiuni și începem să facem setările:
- Definim contul debitor - implicit 612, însă putem alege analitice din balanță;
- stabilim în care lună din anul agricol se vor face articolele contabile - deși operațiunile de adăugare documente, plăți în bani sau natură au loc în orice moment din an, articolul contabil se va genera numai în luna stabilită în această fereastră de opțiuni
- Definim conturile pentru impozit, Cass - dacă dorim să urmărim sumele separat pe analitice
- În Setări salarii vom urmări să fie corect definite informațiile ce țin de agricultură:
- Produse plată arendă - definim ce produse oferim pentru plata în natură, cu posibilitatea de a stabili prețuri diferențiate în funcție de județele unde se află parcelele
- Cont implicit factura - pe care îl setăm în baza conturilor din balanță;
- Cont cheltuială TVA - implicit 612, însă putem alege alte conturi din balanță;
- Generare Nc cheltuieli - alegem fie la luna prestabilită, fie la plata contractului, fie ambele.
- Impozit suportat de societate - Pentru plata în natură, se bifează dacă societatea suportă impozitul. Dacă lăsăm opțiunea nebifată, cantitatea de produs va fi redusă cu valoarea impozitului.
În ceea ce privește plata Cass, este necesar să configurăm tipul de plată pe fiecare titular de contract, așa cum este estimat pentru acel an agricol. Setările se vor realiza în modulul Nomenclatoare - Parteneri - pe tab-ul Detalii.
Adăugarea de tarlale în nomenclatorul teritorial
Vom apela cum ne-am obișnuit la butonul Adaug și vom completa
- informațiile necesare din antet: Localitate, Denumire tarla, Număr tarla, Categoria de folosință
- adăugam parcelele:
- Ne poziționăm pe tab-ul al doilea, Variante plată arende și adăugăm Plată în natură sau/și Plată în bani
- Plata în bani
Vom completa suma în bani aferentă unui hectar:
- Plata în natură
Vom selecta din lista de produse pentru arendă definită în setarile modulului Contracte de arendă.
Modulul acesta ne oferă câțiva asistenți foarte utili, ce pot fi utilizați astfel:
1. Reinițializare condiții de arendă din anul anterior: completează variantele de plată existente în nomenclator în anul agricol anterior
2. Actualizare prețuri arendă: Pentru produsele configurate la plata în natură, dar și pentru tipul de plată - în bani, putem configura pentru noul an agricol prețuri și cantități noi oferite. Căutăm contractele și actualizăm de la butoanele din dreapta:
3. Înlocuire produs în variantele de plată arendă: Permite substituirea unui produs setat pentru plata în natură cu un altul
Operare contracte de arendă
Adăugarea unui contract de arendă se poate efectua clasic (prin butonul Adaug din modul) sau prin import importex în baza șablonului pus la dispoziție de Nexus.
În interiorul ferestrei de adăgare trebuie să completăm toate informațiile: Număr/data contract, contul contabil utilizat pentru partener, datele referitoare la titlul de proprietate, centrul de profit, dar și informația legată de starea contracului și dacă se dorește generarea de articole contabile.
Titularul contractului și titularul titlului de proprietate pot fi adăugați direct de pe contract sau din nomenclatorul de parteneri.
Terenurile arendate se vor adăuga din nomenclatorul teritorial deja configurat. Pentru exemplul nostru, Arendașul 1 deține o tarla în localitatea Oltenești din Vaslui și parcelele 1 și 12. Parcela 1 are o suprafață de 10 ha, cea cu nr. 12 are o suprafață de 20 ha.
Vom adăuga pe rând fiecare parcelă cu suprafața aferentă, astfel încât la adăugarea variantelor de arendă să ținem cont de totalul suprafeței deținute:
Pe tab-ul al doilea, Arendă, vom introduce variantele de plată din nomenclator și trebuie să ținem cont de suprafețele introduse:
Adăugăm plata în bani: pentru suprafața de 10 ha, la un tarif de 230 lei/ha, valoarea de achitat este 2300 lei.
Adăugăm plata în natură: pentru suprafața de 20 ha, la o cantitate de 10 kg care se acordă pentru 1 ha, se vor plăti 200 de kg din produsul grâu 2022 configurat pe varianta de plată. Echivalentul în bani ar fi de 300 lei per kg, respectiv 60000 lei pentru 200 kg.
Mod operare plăți
Pe acest tab vom putea adăuga plățile, fie în natură, fie în bani prin simpla adăugare a tipului de operațiune, poziționându-ne pe contractul dorit, din anul agricol corespondent:
Plata în bani prin casă/ bancă se realizează selectând contul de plată, seria/nr./data dispoziției, beneficiarul, suprafața de parcelă:
După efectuarea plății vom regăsi informația în detaliile din partea de jos a ferestrei:
În modulul financiar vom identifica aceasta plată și cu click dreapta pe operațiune regăsim și notele contabile aferente:
Plata în natură presupune crearea automată din sistem a unei facturi care realizează scăderea stocului pentru produsele oferite arendașului și o compensare
Observăm detaliile legate de plată și recalcularea restului de plată în fereastra de detalii plăți:
Factura emisă se regăsește în modulul Ieșiri - Facturi clienți
În modulul financiar - Compensări, regăsim și documentul de compensare:
Operațiuni posibile în modulul de contracte de arendă
Pe lângă posibilitatea de a face import contracte de arendă, Nexus ne ajută să preluăm contractele din anul precedent - în situația deschiderii unui nou an agricol, dar putem să și completăm variantele de arendă de pe contracte - conform cu cele existente în anul anterior.
Putem configura nenumărate rapoarte cu privire la tarlale, parcele, arendași, plăți efectuate, dar putem să configurăm și diferite avertizări legate de contractele ce urmează să expire, contracte pentru care nu s-au atașat documente etc.
Avertizarea poate fi trimisă prin email anumitor utilizatori cu frecvența dorită, sau la deschiderea modulului putem primi un mesaj legat de cele dorite:
O astfel de avertizare cu afișare la deschiderea modulului ar fi următoarea: