Mod Operare cu Garantie SGR
Sistemul SGR - ACTIV
Sistemul de Garanție Retur a intrat în vigoare!
Sistemul administrat de către RetuRO Sistem Garanție Returnare S.A (aici link către RetuRO) a devinit activ începând cu data de 30.11.2023, conform HG 1074/2021, publicată în Monitorul Oficial nr 955 din 06.10.2021.
Cum funcționează?
Concret, SGR funcționează în felul următor: consumatorul va plăti o garanție de 0,50 RON în momentul achiziționării unei băuturi de la un comerciant.
După golirea ambalajului, consumatorul va trebui să îl aducă în oricare dintre punctele de returnare organizate de comercianți.
În schimbul ambalajului, acesta va primi înapoi, pe loc, valoarea garanției plătite inițial, sub formă de cash, voucher sau transfer bancar.
Ce este foarte important de reținut: nu este necesară prezentarea bonului fiscal și nici ca respectivul produs sa fi fost cumpărat din locația respectiva.
Odată recepționate ambalajele în punctele de returnare, acestea vor fi preluate de către administratorul SGR (SC RETURO SISTEM DE GARANTIE SA). Comerciantul are obligația de a păstra ambalajele SGR returnate separat de alte ambalaje/deseuri ce nu fac parte din SGR.
SGR in Nexus ERP
Sistemul RetuRO-SGR a fost implementat in Nexus ERP, ajutand astfel la o gestionare eficienta a ambalajelor SGR in relatia cu furnizorii si clientii companiilor. Avand in vedere ca, pentru o perioada limitata, un articol poate exista in stoc atat cu ambalaj SGR cat si cu ambalaj nereturnabil, diferentierea acestora se face prin numarul de lot.
Ce trebuie sa faceti in NexusERP?
În primul rând trebuie creat un analitic pentru contul 167 în care să ținem evidența garanțiilor SGR.
În balanța de verificare dacă avem deja analitic pentru contul 167 procedăm direct cu crearea unui analitic pentru SGR. Altfel, creăm întâi analiticul 167.01 care să preia istoricul contului, apoi creăm analiticul contului 167 pentru SGR ( EX: 167.99).
Intrăm în Contabilitate -> Contabilitate financiară -> Balanța de verificare -> și Apelăm butonul Adaug de sus
Mergem și în modulul Nomenclatoare-> Bunuri și servicii- Conturi unde vom adăuga contul creat mai sus (167.99) o data ca și Cheltuială și o dată ca și Prestări servicii:
1. Contul de cheltuială Garanții SGR pe care îl vom utiliza în facturile de la furnizori:
Apelăm butonul Adaug și selectăm Tip articole: Cheltuieli (P). Vezi și articolul Creare cont nou în Bunuri și Servicii pentru mai multe detalii legate de crearea de noi conturi.
2. Contul de tip prestări servicii Garanții SGR pe care îl vom folosi în facturile de vânzare:
Apelăm butonul Adaug și selectăm Tip articole: Cheltuieli (P). Vezi și articolul Creare cont nou în Bunuri și Servicii - Conturi pentru mai multe detalii legate de crearea de noi conturi.
Vom crea și atașa clasei produselor o taxa SGR care va fi automat aplicată pe documentul de vânzare la apelarea unui produs cu ambalaj SGR.
În modulul Nomenclatoare -> Clase bunuri și servicii deschidem o clasă care conține produse ce pot avea ambalaje SGR. Ne poziționăm în fereastra Taxe și impozite si apelam butonul Adaug de sus:
În fereastra care apare completăm câmpurile după cum urmează:
- Denumire: Garanție SGR -> această denumire va apare pe document în momentul vânzării unui produs cu ambalaj SGR;
- Tip: Taxă ambalaj returnabil -SGR (Livrări) -> selectăm această opțiune;
- Valoare: 0.5 -> completăm valoarea garanției care dorim să se aplice.
-Produs: Garanție SGR -> aici selectăm contul 167.99 și în aceeași fereastră creăm și articolul Garanție SGR utilizând butonul Adaug (cota de TVA aferentă produsului este 0)
După ce am terminat de completat aceste câmpuri Salvăm informațiile.
În fereastra de editare a clasei pe tab-ul Taxe și impozite bifăm ca activă Garanția SGR și salvăm modificările realizate pe această clasă. Se va proceda la fel și pentru celelalte clase care conțin produse cu ambalaje SGR.
Definirea produselor care vor fi incluse în lotul cu ambalaje SGR
În primul rând trebuie să definim produsele care vor intra cu ambalaj SGR. Acest lucru se poate face la prima achiziție de acest tip de produs apelând butonul Modifică din fereastra de adăugare produs, fie direct din fereastra Nomenclatoare-> Bunuri și servicii - articole .
În ambele variante, pe fereastra de editare produs apelăm butonul Cod ambalaj SGR și în fereastra care se deschide competăm noul cod extern . Astfel toate produsele noi care vor intra sub acest număr lot și cod extern vor fi însoțite pe document de garanția SGR.
În partea de jos a documentului se va bifa și opțiunea Produs cu ambalaj SGR
Recepția produselor cu ambalaje SGR
În modulul Intrări-> Facturi furniziori adăugăm produsul cu ambalaj sgr și după ce completăm cantitatea, prețul de achiziție și celelalte informații necesare, bifăm în partea de jos opțiunea Produs cu ambalaj SGR .
Aceasta opțiune, va completa la salvare, numărul de lot SGR , urmând ca la click pe câmpul Nr lot, la selecția produsului să fie adăugat și lotul SGR.
Dacă nu regasim câmpul de Nr lot și Produs cu ambalaj SGR, în fereastra de adăgare produs apelăm butonul Configurare:
În fereastra care se deschide bifăm câmpurile de vizualizare ca în imaginea următoare:
Adăugăm în liniile facturii și garanția SGR facturată de către Partener, pe contul 167.99 cont de cheltuială creat în pașii anteriori. Dacă avem deja creat produsul Garanție SGR de tip cheltuială îl adăugăm dacă nu, îl creăm cu butonul Adaug.
Factura astfel introdusă generează notele contabile:
Vânzarea produselor cu factură
Operăam o factura client în care adăugăm produsul cu SGR.
La validarea facturii primim mesaj prin care ne notifică de adăugarea garanției pe document. Dacă acest mesaj lipsește, verificați dacă pe clasa respectivă este activă opțiunea garanție SGR..
Se vor genera următoarele note contabile :
Vânzarea produselor din interfața Easy Retail
În interfața de vânzare, apelăm produsul cu ambalaj SGR pe care dorim să îl vindem și vom observa ca pe bon apare automat garanția aferentă:
În aplicația de backoffice vom vedea linia separată cu Garanția SGR înregistrată pe bonul fiscal.
Generare/utilizare voucher retur ambalaje în interfața Easy Retail
În vederea generarii unui voucher pentru primirea ambalajelor reciclabile, am creat posibilitatea de generare și tipărire a unui voucher din interfața easy retail. Acesta, se tipareste la casa de marcat și se oferă în schimbul ambalajelor cu simbolul SGR primite. Voucher-ul va putea fi utilizat timp de 1 an de la data generarii lui. Formatul tiparit la casa de marcat prezintă un cod de bare astfel încât în momentul utilizării acestuia casierul să nu fie nevoit să tasteze manual codul.
Configurări necesare
- Accesăm modulul: Puncte de vanzare - POS, tabul drepturi, vom selecta valoarea PERMIS în câmpul Preluare ambalaj SGR
- Accesăm modulul: Nomenclator Operațiuni numerar și setăm o operațiune de tip plată:
- Completăm la explicație SCHIMB VOUCHER SGR, cont: 5328, bifăm toate opțiunile disponibile și activăm operațiunea.
- Accesăm modulul: Prepay/Vouchere - opțiuni modul:
- Cont produs Prepay: vom selecta Garanția SGR de tip serviciu definită în pașii de mai sus
- Produs generic Prepay: vom selecta articolul nostru definit în pasii de mai sus: taxa sgr
- Cont avansuri: analiticul lui 167. ex. 167.99
- Cont Prepay: 5328
- Prefix cod bare tichet cadou: orice combinație din 2 cifre care nu este folosită pentru identificarea articolelor, utilizatorilor sau delegaților. Ex. 54
- Accesăm modulul: Gestiuni, tabul proprietăți, vom specifica în campul Cont încasări retail cu tichete contul 5328
Primire ambalaje în Easy Retail
Vom accesa din cadrul meniului principal butonul INSTRUMENTE > Preia ambalaj SGR
În fereastra care se va deschide se va permite introducerea numărului sau a valorii ambalajelor SGR pe care dorește clientul să le returneze, cu posibilitatea de a scana și un cod de voucher, în cazul în care are unul tipărit anterior. La salvare se va înregistra un tichet valoric SGR în modulul Prepay/Vouchere, cu valoarea ambalajelor SGR și se va tipări o nota nefiscală pentru acesta, în cazul în care nu a fost menționat niciun cod.
Voucher-ul generat și tipărit la casa de marcat va fi înregistrat în backoffice în cadrul modulului Prepay/Voucher cu parametrul închis NEBIFAT. Valabilitatea acestuia este de 1 an si nu poate fi modificată.
Schimb voucher SGR în numerar în Easy Retail
Vom accesa din cadrul meniului principal butonul INSTRUMENTE > Sertar numerar
Selectăm butonul plată și tipul de operațiune creată mai sus, alături de un beneficiar. În prealabil, daca beneficiarul nu este creat, va trebui adăugat din cadrul butonului Clienti
Operațiunea va fi reflectată în modulul de casa în lei, pe o dispoziție de plată în care apare și codul de voucher schimbat. În funcție de setările realizate, dispoziția se va lista fie la casa de marcat fie la o imprimanta A4.
Operațiunea se finalizează prin marcarea voucher-ului schimbat ca fiind inchis.
Utilizare voucher SGR la achiziții în Easy Retail
Voucher-ul valabil va putea fi utilizat la achiziții viitoare prin simpla scanare în interfața de vânzare sau introdus manual la închiderea bonului.
Acesta se va reflecta pe tipul de incasare prepay
După finalizarea operațiunii, voucher-ul utilizat va fi marcat ca inchis
Articole contabile implicate
- Achiziție ambalaje de la furnizor: 167.x = 401
- Vânzare ambalaje: 5311 = 167.x
- Generare voucher pentru ambalaje primite: 167.x = 5328
- Schimbare voucher în numerar prin dispoziție de plată: 5328 = 5311
- Utilizare voucher ca metoda de plata: 5328 = 707
- Predare ambalaje către RetuRO: 461 = 167.x
- Primire suma bani de la RetuRO: 5311/5121 = 461