Repartizarea cheltuielilor de transport și manipulare
În practică există mai multe situații în care trebuie să repartizăm, conform legislației în vigoare, cheltuielile de transport și manipulare în valoarea mărfurilor achiziționate. Vom încerca să le tratăm pe rând întrucât în Nexus sunt moduri diferite de operare.
1.FACTURA DE MARFĂ ȘI FACTURA DE CHELTUIELI ÎN ACEEAȘI LUNĂ
Documentele de intrare se introduc pe rând, respectiv factura de marfă:
Factura de transport și alte taxe:
Procedura de repartizare a cheltuielilor o vom face prin poziționare pe rând pe fiecare linie de cheltuială și prin accesarea asistentului de Repartizare cheltuieli către facturile de marfă:
În funcție de situația reală, referitoare la tipul de parcurs al mărfii, avem posibilitatea de a alege dintre cele cinci cazuri și este foarte important să cunoaștem dacă sumele de repartizat trebuie să intre numai în calculul prețului de achiziție sau mai trebuie să influențeze și valorile TVA și ale taxelor vamale.
În exemplul creat de noi vom alege parcurs UE pentru că furnizorul este din Uniunea Europeană.
- Se selectează furnizorul de marfă, programul identificând automat suma de pe linie și putem selecta repartizarea ca pondere a valorii sau ca pondere a greutății articolelor, în funcție de specificul produselor.
- Se caută facturile de marfă ale partenerului selectat ( atenție: furnizorul implicit adus de program este cel de pe factura de cheltuială, dar de fapt furnizorul de marfă este cu totul altul!)
- Se poate selecta unul sau mai multe articole din lista de produse de pe factura sau toate
- Se accesează butonul Calcul care va repartiza proporțional suma de repartizat pe produsele selectate.
- Se salvează modificările
După ce am reluat operațiunea și pentru a doua linie de cheltuială de pe factură, putem verifica dacă am înregistrat corect repartiția de cheltuieli (cu click dreapta pe linia de articol, atât în factura de intrare marfă, cât și pe factura de cheltuieli), dar și observăm că valoarea TVA de pe ecran se va modifica (în cazul în care de exemplu se va alege includerea cheltuielii în valoarea TVA)
Pe factura de marfă:
Pe factura de cheltuieli:
După ce s-au înregistrat repartițiile de cheltuieli, se întocmește NIR-ul pentru marfă, unde este evidențiat prețul de achiziție majorat cu valoarea cheltuielilor.
Pentru a urmări cheltuielile repartizate, în modulul facturi furnizori regăsim un raport care ne poate ajuta: Cheltuieli repartizate:
2.FACTURA DE MARFĂ CONȚINE ȘI CHELTUIALA
În această situație, la repartizarea cheltuielilor se va identifica același furnizor în asistentul de repartizare cheltuieli, pașii fiind identici: calcul, salvez și apoi NIR
3.FACTURA DE MARFĂ ÎN LUNA CURENTĂ, FACTURA DE CHELTUIALĂ ÎN LUNA ULTERIOARĂ
În luna 09.2021 primim factura de marfă, din care trebuie să și vindem, motiv pentru care generăm NIR.
Factura de cheltuieli vine ulterior, când deja am vândut din marfa primită, poate chiar în luna ulterioară:
Metoda de repartizare a cheltuielilor este de generare a unui Proces verbal Repartiție cheltuieli din Interne - modulul Management prețuri de achiziție:
Este important de știut că acest mod de lucru se poate aplica numai pentru stocul de marfă cu ridicata, astfel că, în cazul nostru, în care am recepționat marfă cu amănuntul, vom transfera întâi de toate stocul rămas în marfă cu ridicata:
Se adaugă un document nou în care vom regăsi un tab aferent produselor din stoc pentru care nu a fost făcută nicio repartizare de cheltuială și un tab aferent cheltuielilor repartizate.
Intrarea a fost de 500 bucăți, iar între timp s-au vândut 250 bucăți din acest articol, astfel că repartizarea se va face pe diferența de produse aflate încă pe stoc. Bifăm articolele pentru care dorim aplicarea repartizării și salvăm.
Pe tab-ul de Cheltuieli repartizate vom completa manual contul și suma dorită.
După ce definim ce sumă dorim să repartizăm, revenim la primul tab și apelăm butonul calcul, apoi validăm:
Observăm modificarea prețului de achiziție și a valorii pe stoc:
Pentru a putea vinde marfa pe contul de stoc inițial, vom face din nou un transfer între conturi.
Apelăm asistentul de adăugare prin copiere, adăugăm din NTC-ul creat anterior și alegem ștorno document (metoda cea mai simplă)
În situația în care pe factura de intrare am ales contul de marfă cu ridicata, vom sări peste aceste transferuri, întrucât nu sunt necesare.
4.REPARTIZARE CHELTUIELI DIN FACTURI ANTERIOARE
Dacă factura de cheltuială este aferentă unei facturi de marfă ce încă nu a sosit, vom apela asistentul potrivit "Repartiție cheltuieli din facturi anterioare" pentru a face operațiunea de repartizare cheltuieli pe factura de marfă, astfel:
Procedura de lucru este asemănătoare cu cea descrisă în prima situație: vom selecta furnizorul de servicii și perioada de înregistrare a cheltuielii, iar după identificarea facturii vom selecta articolele și vom da Calcul.
Ulterior repartizării, se generează NIR, pe care observăm bine-înțeles că prețul de achiziție include și costul cheltuielilor repartizate.